Wanneer producten van Dermalogica in aanraking komen met de huid, gebeurt er iets bijzonders. Een gezonde mooie huid, krijgt dan een andere betekenis. Dermalogica is niet voor niets wereldwijd de eerste keus van professionele schoonheidsspecialisten. Waarom? Omdat Dermalogica zich al ruim 30 jaar met hart en ziel wijdt aan educatie, onderzoek en professioneel advies. Dermalogica streeft altijd naar een gezonde en mooie huid voor iedereen.
Het Dermalogica verhaal begint in 1986, maar de grote verandering in de industrie begon in Los Angeles, rond 1983. Jane Wurwand, een skin therapist (schoonheidsspecialiste), opgeleid in Engeland en totaal onbekend met de Amerikaanse wereld van ‘beauty therapists’, kwam tot de ontdekking dat vervolgopleidingen voor gezicht- en lichaamsbehandelingen niet bestonden in Amerika. Haar eigen opleiding was intensief en heel volledig geweest maar ze merkte dat de Amerikaanse schoonheidsspecialisten veel mindere goede scholing kregen en ook door consumenten niet werden gerespecteerd. Jane Wurwand wilde daar wat aan doen. Ze begon een opleidingsschool in Californië onder de naam The International Dermal Instistute (IDI). Haar school was voor gediplomeerde schoonheidsspecialiste die hun kennis wilden vergroten en zo beter konden concurreren met andere skin therapists. Vandaag de dag wordt het IDI gezien als de top voor postgraduate opleidingen op het gebied van gezicht- en lichaamsbehandelingen. Het IDI heeft wereldwijd meer dan 40 vestgingen.
Jane Wurwand kwam er al snel achter dat er geen productlijn op de markt was die aansloot op haar opleiding en die volledig gericht was op een gezonde huid, en niet op “beauty” . Daarom ging ze haar eigen producten ontwikkelen en zo werd Dermalogica in 1986 geboren. Haar visie was duidelijk: ze wilde producten die de huid verbeteren en gezond maken, zonder irriterende stoffen en ingrediënten die de huid kunnen verstoppen en puistjes kunnen veroorzaken (zoals lanoline, gedenatureerde alcohol, kleurstoffen en parfum).
En ook niet mooi, luxueus of vertroetelend. Dermalogica is een no-nonsense merk dat zich volledig richt op een gezonde huid. Dermalogica’s producten zijn vrij van microplastics en daarnaast gebruiken zij nooit gangbare ingrediënten als minerale oliën, lanoline, chemische kleur- en geurstoffen. Dat doet Dermalogica niet, omdat die stoffen slecht zijn voor de huid. Dermalogica kiest voor ingrediënten waarvan bewezen is dat ze werken. Daarnaast zijn bijna alle producten (op 4 producten na ) en worden de producten niet getest op dieren. PETA en Leaping Bunny hebben Dermalogica erkend als dierproefvrije organistatie
Om de ecologische voetafdruk zoveel mogelijk te beperken waar mogelijk, worden Dermalogica producten verpakt in FSC gecertificeerd milieuvriendelijk karton en papier. Het streven is om voor het einde van 2020, 90% van de verpakkingen recyclebaar of bio-afbreekbaar te maken. Een groot deel van de verpakkingen is al duurzaam. Daarnaast worden FCS gecertificeerde verzenddozen gebruikt en worden deze gevuld met mais en chips die biologisch afbreekbaar zijn.